Bedankt voor het doorgeven van uw telefoonnummer.
U wordt zo spoedig mogelijk teruggebeld.

Ton Timmerman en Peter van den Berg over hun gezamenlijke afscheid van HTB

Ton Timmerman en Peter van den Berg over hun gezamenlijke afscheid van HTB

Ton Timmerman en Peter van den Berg over hun gezamenlijke afscheid van HTB

“In 30 jaar is er eigenlijk niets gebeurd…”

Zo begint een gemoedelijk gesprek met de twee scheidende directeuren, Ton Timmerman en Peter van den Berg. Al vele decennia samen in het vak en sinds 2008 samen aan het roer van HTB accountants en adviseurs (voorheen S.A.B. Best). Met een zekere rust kijken de heren terug op hun carrière onderneming. “Nou, ik zou niet zeggen dat er niets gebeurd is,” lacht Ton, “maar we hebben al die jaren inderdaad nooit echt woorden gehad of onoverkomelijke meningsverschillen.” Peter vult aan: “We hadden natuurlijk allebei al de nodige ervaring en hebben altijd met dezelfde waarden in gedachten naar het vak gekeken: er zijn genoeg andere accountantskantoren waar men alleen naar de ‘bottom line’ kijkt, maar vertrouwen en persoonlijke aandacht zijn essentieel, naast de ondernemer gaan staan, dat is hoe wij allebei willen werken!” Ton bevestigt: “Ja, én met maatschappelijke verantwoordelijkheid. HTB wil een bijdrage leveren aan de omgeving en de gemeenschap. Daarom zijn we betrokken bij diverse sportverenigingen en culturele initiatieven en zijn we in het bijzonder verbonden met ‘Stichting Kinderen van de Wereld’. Voor de kinderen van de Dipendraschool kopen wij om het jaar uniformen kopen zodat zij, net als alle andere kinderen in Nepal, met trots kunnen laten zien dat ze ook op school zitten. Iets wat voor deze armste kinderen helaas niet vanzelfsprekend is. Het gaat in onze projecten overigens niet per se om middelen, maar om maatschappelijke organisaties vooruit te helpen met de inzet van tijd, energie en expertise. De gemeenschap is en blijft belangrijk voor ons en onze organisatie.” Dat die inzet en energie voor beide heren groot is blijkt onder andere uit hun deelname aan verschillende edities van de Mont Ventoux voor Bijna Thuis Huis De Vlinder en KWF Kankerbestrijding.”

Geen saai beroep

Tijdens het gesprek zijn Ton en Peter duidelijk even weg van de dagelijkse hectiek en is er ruimte om herinneringen op te halen aan de jarenlange samenwerking. “Het grootste misverstand is dat accountancy een saai beroep is,” begint Ton, “het gaat om de impact die je kunt maken in het leven van de ondernemer en zijn of haar gezin! We hebben in de loop der jaren talloze bezoekjes thuis afgelegd en dan maak je van alles mee.” Peter neemt over: “Het wordt ook hier wel eens onderschat wat we voor mensen kunnen betekenen, dat we verschil kunnen maken. Waar de financiële en fiscale kant van het verhaal helaas steeds formeler wordt, houden we het contact met klanten graag persoonlijk.”

Maatschappelijk en toch zakelijk

Ondanks de maatschappelijke betrokkenheid hebben beide heren zich altijd gerealiseerd dat voor deze maatschappelijke bijdrage er wel een solide onderneming moet staan die groeit en continu in ontwikkeling is. Peter licht toe: “Voor een toekomstbestendige organisatie is het noodzakelijk niet alleen met je product of dienst up-to-date te blijven, advies en automatisering en digitalisering zijn inmiddels een belangrijk deel van onze dienstverlening geworden. Maar ook je eigen organisatie moet mee. Daarom hebben we enkele jaren geleden het initiatief genomen om de toekomst van het bedrijf veilig te kunnen stellen.” Door het bundelen van krachten met Hans van den Hoogenhoff en Hans Geurts staat er een mooie organisatie met ruim 30 medewerkers verspreid over 3 vestigingen (Best, Deurne, Sint Anthonis, red.). Door de komst van Maikel van Krugten (accountant) en Harm Kleynen is het managementteam op volle sterkte en prima voorbereid op een soepele transitie. Ton: “Dat maakt het wel makkelijker…”. Peter: “Ja, we lopen samen met een gerust hart de deur uit!”

Alles is veranderd en tegelijkertijd niets

Ondanks de groei van de organisatie is de cultuur binnen het bedrijf niet veel veranderd, iets waar Ton en Peter trots op zijn. Ton legt uit: “Het is belangrijk dat je een sfeer creëert waarin mensen zich gewaardeerd en thuis voelen, dat is altijd onze inzet geweest.” Peter vult aan: “Uiteindelijk zijn het onze mensen die onze belofte naar de klanten waar maken, wat je naar buiten toe wilt uitstralen moet ook in huis kloppen!” Navraag bij een aantal medewerkers van het eerste uur levert hetzelfde beeld op: “… iedereen heeft wederzijds respect en interesse in elkaar, de betrokkenheid is groot. Dat geldt ook voor het managementteam, iedereen is gelijkwaardig.”

Wat nu?

Peter is positief gestemd over de toekomst: “HTB is in goede handen en ik zie uit naar ‘La Dolce Vita’.” Samen met zijn vrouw Ingrid gaat Peter vooral genieten van hun kinderen en kleinkinderen in Nederland, maar zullen ze ook regelmatig uitwijken naar Italië. Dit past mooi in hun gezamenlijke boodschap: ‘Het gaat niet over geld, maar over keuze en vrijheid!’ Ton is ook klaar om een stapje terug te doen, maar is toch nog erg betrokken: “Het vertrouwen van onze klanten is groot en daardoor groeit ons kantoor door. We hebben alleen wel te maken met een overspannen arbeidsmarkt, dat speelt ook parten. Mocht het nodig zijn, zullen Peter en ik de komende periode achter de schermen ondersteuning bieden.” Voor beide heren geldt dat ze niet van de aardbodem verdwijnen. “Daarvoor hebben we te veel persoonlijke contacten opgebouwd. Wij houden contact, jullie zijn nog niet van ons af!”, sluiten ze lachend af.