Oplichting via telefoon uit naam van de Belastingdienst
Veel bedrijven zijn de afgelopen maanden telefonisch benaderd door oplichters die zich voordoen als de Belastingdienst. Zij vertellen de ondernemer dat er bijvoorbeeld nog omzetbelasting verschuldigd is en bovendien een (hoge) boete. De oplichters vertellen de ondernemer aan de telefoon dat hij de belastingen én de boete direct moet overmaken. In dat geval, zo beloven de oplichters, wordt de boete weer teruggestort.
Vervolgens geven de oplichters aan dat de openstaande bedrag aan belasting op het bekende rekeningnummer van de Belastingdienst gestort moet worden (NL86INGB0002445588). Hiermee wekken ze het vertrouwen van de ondernemer.
Vervolgens geeft de oplichter aan dat de boete op een ánder rekeningnummer moet worden betaald. Met als reden dat dit voorkomt dat de deurwaarder langskomt. Als het slachtoffer vervolgens beide bedragen betaalt, gaat het geld van de boete in werkelijkheid naar een zogenoemde geldezel. Dat is iemand die zijn rekening tegen betaling beschikbaar stelt voor criminele activiteiten. Het bedrag dat aan de Belastingdienst betaald wordt voor de zogenaamde belastingschuld, wordt door de Belastingdienst niet herkend en zal na een paar weken weer terugstort worden.
Het is de politie al opgevallen dat er overeenkomsten zijn in de werkwijze van de criminelen in verschillende zaken. Zo blijkt de beller veel correcte informatie heeft over het slachtoffer. Ook legt de beller rustig en duidelijk uit waarom hij belt, en wat de eventuele gevolgen kunnen zijn als het slachtoffer niet betaalt. Vaak wordt dan ook gezegd dat een deurwaarder wordt ingeschakeld om de openstaande rekening alsnog te voldoen.
Belangrijk is te bedenken dat de Belastingdienst nooit op deze manier werkt. Zij zullen nooit telefonisch, per sms of whatsapp of via de mail dit soort zaken afhandelen. De ondernemer zal altijd een schriftelijke bevestiging ontvangen, indien de Belastingdienst nog een bedrag te vorderen heeft. Vertrouwt u het niet? Vraag dan altijd om die schriftelijke bevestiging van hetgeen u telefonisch gevraagd wordt. Bovendien werkt de Belastingdienst met een aantal vaste rekeningnummers, die je hier kunt checken: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/contact/content/alle-rekeningnummers-van-de-belastingdienst. Staat het genoemde rekeningnummer er niet bij? Dan hebt u met een oplichter te maken.
Wat kunt u het beste doen in dit soort gevallen? Verzamel zoveel mogelijk gegevens over het telefoongesprek. Denk daarbij aan:
• telefoon nummer van de beller
• bankrekeningnummer waarop u moet betalen
• een website die de beller noemt
• intentie van telefoongesprek, dreigtelefoon
Meld de door u verzamelde gegevens zo snel mogelijk aan e-mailadres: valse-email@belastingdienst.nl (alleen gebruiken voor dit soort meldingen).