Bedankt voor het doorgeven van uw telefoonnummer.
U wordt zo spoedig mogelijk teruggebeld.

Hans legt uit: waarom heb ik een nieuw btw-identificatienummer ontvangen?

Hans legt uit: waarom heb ik een nieuw btw-identificatienummer ontvangen?

Uw nieuwe btw-identificatienummer

Als ondernemer vanuit een eenmanszaak, heeft u inmiddels een nieuw btw-identificatienummer ontvangen. De Belastingdienst heeft namelijk de afgelopen maand het huidige btw-nummer van eenmanszaken/zzp‘ers vervangen door een nieuw nummer.

Waarom een nieuw nummer?

En u vraagt zich (terecht) af waarom dat nodig is, zo’n nieuw nummer. En daar is een simpele reden voor: het huidige btw-nummer is in strijd met de privacywetgeving van de Europese Unie. In uw huidige btw-nummer is namelijk het Burger Service Nummer (BSN) verwerkt. En volgens de privacywetgeving mag het BSN geen onderdeel zijn van het btw-identificatienummer. Door middel van het btw-nummer bent u als ondernemer immers verplicht dit nummer openbaar te maken op bijvoorbeeld uw website of factuur. Daardoor liggen privacygevoelige gegevens op straat. Iedereen kan namelijk heel eenvoudig uw BSN uit het huidige btw-nummer filteren. Wij vinden het daarom een goede zaak dat de privacy van eenmanszaken/zzp’ers beter beschermd gaat worden door dit nieuwe nummer.

Twee nummers als tussenoplossing

De Autoriteit Persoonsgegevens gaf de Belastingdienst daarom de opdracht om zo snel mogelijk iets aan de privacygevoelige informatie in het huidige btw-nummer te doen. De deadline voor die opdracht was januari 2019, maar dat bleek al snel onhaalbaar. Later bleek het überhaupt niet haalbaar op korte termijn het BSN uit het btw-nummer te halen. En dus is er een tussenoplossing, namelijk een extra nummer, zónder BSN: het btw-identificatienummer. In oktober hebben inmiddels alle eenmanszaken, zzp’ers en zelfstandigen met personeel het nieuwe btw-identificatienummer ontvangen.

Omzetbelastingnummer

De Belastingdienst blijft het huidige btw-nummer wél gebruiken bij communicatie rond de afhandeling van de omzetbelasting, bijvoorbeeld in brieven die u ontvangt van de Belastingdienst over uw omzetbelasting. Vandaar dat er vanaf 1 januari 2020 twee nummers in omloop blijven. Om een duidelijk onderscheid te maken met het nieuwe btw-identificatienummer, heet het huidige btw- nummer vanaf 1 januari 2020 het omzetbelastingnummer.

Acties

Kunt u het nog volgen? Makkelijker kunnen we het niet maken…. Voor de duidelijkheid zetten wij nog even op een rijtje welke acties u moet uitvoeren om per 1 januari 2020 goed te starten met het nieuwe btw-identificatienummer:

Geef het nummer door aan uw accountant.

Geef het nummer door aan uw klanten en leveranciers in binnen- en buitenland.3

Vervang het huidige btw-nummer op uw website, briefpapier, email-handtekening en op uw visitekaartjes door het btw-identificatienummer.

Vervang het nummer op uw facturen. Let daarbij op als u een facturatie- of ERP pakket gebruikt. Het heeft wellicht meer voeten in aarde om het nummer aan te passen, dus begin op tijd met voorbereiden.

Wie het nummer niet op de juiste manier gebruikt, heeft kans op een verzuimboete. In het begin zal de Belastingdienst daar echter terughoudend mee omgaan, om de ondernemers de kans te geven aan de nieuwe situatie te wennen.

Heeft u nog vragen over het gebruik van het nieuwe btw-identificatienummer? Neem dan contact op met ons kantoor.

Met vriendelijk groet,

Hans van den Hoogenhoff HTB accountants & adviseurs