Bedankt voor het doorgeven van uw telefoonnummer.
U wordt zo spoedig mogelijk teruggebeld.

Aanvragen E-Herkenning (EH3)

Aanvragen E-Herkenning (EH3)

Aanvragen E-Herkenning (EH3)

E-Herkenning begint al een gemeengoed te worden voor veel ondernemers en hun ondernemingen. Wij merken echter dat dit zeker nog niet voor iedereen geldt. Daarom leggen wij hieronder uit wat E-Herkenning is en waarom het steeds belangrijker wordt.

Als privé persoon bent u al gewend aan het inloggen met uw DigiD. E-Herkenning is hetzelfde, maar dan voor ondernemingen (alle soorten ondernemingen: eenmanszaken, maatschappen, B.V.’s, etc.). E-Herkenning is een nieuwe, digitale manier van inloggen voor ondernemers op diverse platforms. Denk hierbij aan Belastingdienst, pensioenverzekeraars, UWV.

De nadruk komt nog meer te liggen op E-herkenning. Vanaf 2022 kunt u namelijk bij de Belastingdienst niet meer inloggen op de manier die u gewend was, bijvoorbeeld door middel van de gebruikersnaam en wachtwoord.

Het is dus van belang dat u zo snel mogelijk actie onderneemt om een E-Herkenning EH3 aanvraag in te dienen bij één van de aangewezen aanbieders. Deze staan vermeld op de volgende website https://eherkenning.nl/leveranciersoverzicht

Voordat u de aanvraag indient, zijn er een aantal keuzemogelijkheden en afhankelijk van de individuele situatie van uw onderneming maakt u hier een keuze in. Hieronder zetten we de mogelijkheden uiteen:

  1. Als u zelf uw aangifte omzetbelasting doet en u heeft geen personeel of andere zaken die via E-Herkenning geregeld moeten worden, kunt u volstaan met het aanvragen van het beperkte EH3 middel, dat enkel voor de Belastingdienst gebruikt kan worden. Dit E-Herkenningsmiddel (en alleen deze) komt in aanmerking voor de compensatieregeling vanuit de overheid. U kunt dan de kosten voor dit middel (grotendeels) vergoed krijgen.
  2. U heeft E-Herkenning niet alleen nodig voor de aangifte omzetbelasting? Dan heeft u de reguliere EH3 nodig. Dit geldt bijvoorbeeld voor communicatie met en aanvragen bij het RvO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland), UWV etc.
  3. Als HTB alles voor u doet, moet u een Ketenmachtiging aanvragen. Hierdoor kan HTB alles voor en namens u regelen.
  4. Tot slot nog de combinatie van 2 en 3. U heeft zelf ook E-Herkenning nodig, maar wil HTB ook machtigen om bepaalde zaken te regelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan pensioenaangiften voor het personeel vanuit de salarisadministratie. Dan is het van belang dat u zelf een EH3 aanvraagt, maar vervolgens ook de Ketenmachtiging aanvraagt. De ketenmachtiging kunt u aanvragen op het moment dat uw EH3 aanvraag is afgerond en u kunt inloggen.

U kunt kiezen voor het afsluiten van één jaar, drie jaar of vijf jaar. Wij adviseren u om voor vijf jaar te kiezen. U krijgt voortijdig voor het verstrijken een e-mail van de gekozen aanbieder dat er verlengd moet worden. Voor alle keuzes zijn kosten verschuldigd. Deze zijn bij elke aanbieder te vinden. Wij zijn als kantoor in het bezit van een E-herkenningsmiddel van Reconi.

Ter voorbereiding op uw aanvraag kunt u alle informatie vinden op onderstaande plaatsen: Stappenplan aanvraag E-Herkenning: https://www.eherkenning.nl/inloggen-met-eherkenning/middel-aanvragen

Ketenmachtiging aanvraag: https://www.reconi.nl/ketenmachtiging-verstrekken-aan-intermediair/